کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

پیدا و پنهان ختنه کردن

بعد از تولد فرزند پسر یکی از دغدغه‌هایی که برای خانواده او به وجود می‌آید، آن است زمان مناسب برای ختنه کردن فرزندشان چه زمانی است؟ حتی گاهی اوقات ممکن است این سوال برای برخی پدرها و مادرها به وجود بیاید که چرا باید این عمل جراحی را روی فرزند پسر خود انجام دهند؟

بعضی از والدین هستند که با مشورت با پزشک معالج خود تصمیم می‌گیرند بلافاصله پس از تولد پسرشان، در فاصله دو الی سه روز بعد از به دنیا آمدن او، کار ختنه کردن را انجام دهند. اما برخی از والدین نیز هستند که در ابتدا در خصوص این مسئله تردید می‌کنند و مدتی زمان نیاز دارند تا به تصمیم نهایی در این زمینه برسند. در این مقاله در خصوص پیدا و پنهان این مسئله و آن چیزی که والدین باید در خصوص این عمل بدانند، مطالبی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

لازم به ذکر است بسیاری از والدین به دلیل نا آگاهی و راهنمایی های غلط جهت انجام ختنه به پزشک اطفال مراجعه مینمایند در حالی که با توجه به تخصصی بودن این مبحث میباست عمل ختنه توسط متخصص اورولوژی انجام گردد.

شما میتوانید با خیالی آسوده ، جهت ختنه فرزند خود به کلینیک ارولوژی یوروطب مراجعه نموده و با متخصصین اورولوژی ما در این رابطه مشورت نمایید.

پیدا و پنهان ختنه کردن

به چه کاری ختنه کردن گفته می‌شود؟

در هنگام تولد، یک بافت پوستی پوشاننده در سر آلت تناسلی پسرها وجود دارد. به عمل برداشتن این ناحیه از روی آلت تناسلی، ختنه کردن گفته می‌شود. این عمل در بسیاری از ادیان آسمانی مورد تأکید بوده است. بسیاری از یهودیان و تقریبا تمام مسلمانان به این کار معتقد هستند. اما این عمل صرفا یک عقیده مذهبی نیست.

بلکه دانش پزشکی دلایل قابل تأمل و مهمی را امروزه برای این کار ارائه کرده است. لذا بسیاری از خانواده‌ها، حتی بدون وابستگی‌ها و اعتقادات مذهبی و صرفا به دلیل توصیه‌های پزشکی این عمل را بر روی فرزندان پسر خود انجام می‌دهند.

بهترین زمان برای ختنه کردن

ختنه کردن کودکان در سنین نوزادی به علت اینکه نوزاد تحرک کمتری دارد و کمتر در خاطرش میماند و به علت عدم نیاز به بی هوشی عمومی توصیه میشود در بین سه تا شش ماهگی انجام گیرد ، هر چند در نوزادانی که در معاینه آن ها توسط متخصص اورولوژی کوچک بودن سایز آلت ، تورم بیضه ، عدم نزول بیضه و مشکلات دیگر آلت تناسلی وجود داشته باشد این عمل میبایست به تعویق بیافتد.
پیشنهاد می‌شود مقاله بهترین زمان ختنه نوزاد را مطالعه نمایید

عمل جراحی ختنه چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد در عمل جراحی ختنه کردن، قرار است تا پوست اضافی که در ناحیه سر آلت تناسلی وجود دارد، جدا شود. اولین کاری که متخصصان اورولوژی  برای این عمل انجام می‌دهند، آن است که محل آلت تناسلی پسر بچه را با مواد ضدعفونی کننده پاک می‌کنند.

گام بعدی بی‌حس کردن آلت تناسلی فرزند شما است. ابزارهای مختلفی برای این کار در اختیار پزشکان است. برخی از پزشکان به وسیله دارو و برخی دیگر به وسیله کرم‌های بی‌‌حس کننده این کار را انجام می‌دهند. البته استفاده از داروهای تزریقی رایج‌تر است.

در انتها به وسیله یک گیره یا حلقه پلاستیکی که روی آلت تناسلی قرار می‌دهند، ختنه‌گاه را جدا می‌کنند. سپس مقداری پماد آنتی‌بیوتیک یا ژل مخصوص روحیه ناحیه جراحی شده در آلت تناسلی قرار می‌دهند و روی آن را با گاز استریل باندپیچی می‌کنند. این کار به این دلیل انجام می‌شود که آلت تناسلی تا زمان بهبود به پوشک یا لباس نوزاد برخورد مستقیم نداشته باشد.

اگر عمل جراحی ختنه کردن قرار باشد برای کودکان با سن بیشتر انجام شود، ممکن است به تشخیص دکتر از داروی بیهوشی استفاده شود تا کودک به خواب برود؛ چون تحمل درد این عمل معمولا از توان کودکان خارج است. از طرفی زمان این عمل جراحی چیزی در حدود پنج الی ده دقیقه است.

انواع روش‌ های ختنه

ختنه کردن فرزند پسر به دو روش مختلف انجام می‌شود. ممکن است والدین در هنگام تولد نوزادشان استرس داشته باشند که با کدام روش فرزند خود را ختنه کنند. آنچه مسلم است این نکته است که روش مورد استفاده باید با مشورت پزشک متخصص تعیین شود. این دو روش برای ختنه عبارتند از:

ختنه به روش جراحی یا سنتی

ختنه به روش جراحی و سنتی

در میان پزشکان این روش، به روش سنتی نیز شناخته می‌شود. در جراحی پزشک پوست دور کلاهک آلت تناسلی را به کمک تیغه جراحی جدا می‌کند. پس از اتمام این کار اقدام به بخیه زدن محل بریدگی می‌کند. البته در این روش تا قبل از اینکه کار بخیه زدن به طور کامل انجام شود، مقداری خون‌ریزی در محل ختنه‌گاه رخ می‌دهد. همچنین پس از بخیه کردن باید به دقت از آن ناحیه مراقبت کرد تا دوباره دچار خون‌ریزی نشود. در فرآیند مراقبت از کودک نیز در طول دوره بهبود آلت میبایست پاسنمان گردد.  چون ممکن است ناحیه ختنه شده آسیب ببیند. شاید زمان بهبود ناحیه ختنه شده با این روش مقداری طولانی باشد.

ختنه به روش حلقه

ختنه به روش حلقه

یک روش دیگر که نیازی به پانسمان ندارد، روش حلقه است. در این روش پزشک یک حلقه تنگ به دور آلت تناسلی کودک می‌اندازد. حلقه از یک طرف به نخ متصل می‌شود تا هم بتوان آن را کنترل نمود و بتوان محکم کرد. هدف از این کار آن است که مانع از رسیدن خون به بخش بالایی آلت تناسلی کودک شویم. به این صورت با گذر 5 روز الی یک هفته ناحیه پوست سر آلت کودک خشک می‌شود و خود به خود جدا می‌شود. در این روش چون نیازی به پانسمان نیست، پس می‌توان کودک را پوشک نیز کرد. البته این روش ختنه کردن ممکن است باعث ایجاد عفونت در آلت تناسلی نیز شود. همچنین ممکن است پس هفت روز ناحیه ختنه‌گاه جدا نشود که در این شرایط باید پزشک متخصص نظر بدهد که چه کار باید کرد. لازم به ذکر است اگر کودک شما بزرگتر از یک سال دارد، معمولا پزشکان از این روش استفاده نمی کنند.
شما برای مشاهده ویدیو ختنه به روش حلقه توسط دکتر مظلوم فرد و توضیحات ایشان٬  اینجا کنید نمایید

مراقبت‌های بهداشتی پس از ختنه کردن کودک

محل ختنه شده آلت تناسلی کودک شما معمولا بعد از پنج الی هفت روز بهبود می‌یابد. محل ختنه شده را در طول این مدت باید فقط با آب گرم و صابون شستشو دهید. باید سعی کنید هر مرتبه که پوشک بچه را عوض می‌کنید، باند گاز که در محل ختنه شده بسته‌اید را نیز تعویض کنید. در هر بار تعویض باند گاز ،‌ مقداری ژل مخصوص روی این ناحیه بمالید. ممکن است در یک یا دو روز ابتدایی محل ختنه شده کمی قرمز و کبود به نظر برسد اما جای نگرانی نیست. با رعایت نکات بهداشتی این مشکل برطرف خواهد شد. فقط سعی کنید دستورات بهداشتی را به دقت در این ایام انجام دهید.

در مواردی که کودک در سنین بالاتر ختنه می‌شود، کار مراقبت‌ها مقداری بیشتر است. باید به مدت دو تا سه روز از هر گونه فعالیت شدید بدنی خودداری کنند و ترجیحا در خانه بمانند. به خصوص در 24 ساعت ابتدایی که باید مقدار زیادی آب و مایعات دیگر بنوشند. توصیه می‌شود که در روز اول ختنه کردن نیز تا دو ساعت و در چند مرتبه هر بار به مدت 10 الی 20 دقیقه روی محل ختنه شده یخ بگذارید. همچنین باید لباس‌های گشاد به تن کنند تا ترجیحا به محل ختنه شده برخورد نکند. این کارها باید تا زمانی که پزشک متخصص اورولوژی توصیه می‌کند، ادامه داشته باشد.

همچنین در صورتی که دکتر متخصص ، دارو یا آنتی‌بیوتیک خاصی را تجویز کرد، باید آن را مصرف کنند. در صورتی هم که کودک احساس درد کند، نباید بدون مشورت پزشک اقدام به کار خودسرانه‌ای بکنند. در خصوص کودکانی که در سنین بالاتر کار ختنه کردن را انجام می‌دهند،‌ توصیه می‌شود حداقل به مدت یک هفته شنا نکنند. همچنین به مدت سه هفته از دوچرخه‌سواری و بازی‌های مشابه آن نیز خودداری کنند. فعالیت‌های سخت بدنی مانند دویدن نیز بین یک ماه تا شش هفته برای آنها ممنوع است.

در صورتی که پس از ختنه کردن هر یک از عارضه‌های تب ، خون ریزی ، بوی نامطبوع در ناحیه ختنه شده آلت تناسلی و تاول زدن برای کودک به وجود آمد، باید به نزد متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

فواید ختنه از نظر پزشکی

در پسر بچه هایی که دچار عفونت ادراری یا برگشت ادرار یا عفونت های ناحیه تناسلی هستند ختنه اکیدا توصیه میشود. در علم پزشکی ثابت شده است که انجام ختنه میتواند خطر ابتلا به سرطان آلت را کاهش دهد. همچنین در مردانی که ختنه شده اند احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند ایدز کمتر است.

شواهد و یافته‌های تجربی و پزشکی ثابت کرده است که ختنه نوزادان پسر دارای فوایدی است که عبارتند از:

1- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی ادراری
2- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در مردان
3- محافظت از مردان در برابر سرطان آلت تناسلی و کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در شریک جنسی مرد
4- پیشگیری از التهاب گلنس و بالانوپوستیت
5- پیشگیری از فیموز و پارافیموز (ناتوانی در جمع کردن پوست ختنه‌گاه در سنین بالا)
6- راحت‌تر شدن کار نظافت آلت تناسلی

عوارض و خطرات بسیار نادر در خصوص ختنه کردن

ختنه کردن نیز مانند هر عمل جراحی دیگری که انسان در طول زندگی خود انجام می‌دهد،‌ دارای خطرات و ریسک‌های احتمالی است. برخی از این خطرات عبارتند از:

1- احساس درد در ناحیه ختنه شده تا مدتی ( به خصوص در سنین بالاتر)
2- عفونت و خون‌ریزی در محل ختنه در اثر رعایت نکردن نکات مراقبت بهداشتی پس از ختنه کردن
3- احتمال التهاب دهانه آلت تناسلی
4- خطر آسیب به آلت تناسلی مرد در صورت عدم توجه کافی پزشک معالج

کلام پایانی

باید بدانید که اگر قرار است فرزند خود را ختنه کنید،‌ هر چه این کار در ماه های ابتدایی تولد او انجام شود، به مراتب بهتر است و کودک شما متحمل درد کمتری خواهد شد. سعی کنید در خصوص مراقبت‌های بهداشتی پس از ختنه شدن فرزندتان نیز با متخصص اورولوژی مشورت نمایید. به این ترتیب می‌توانید بخش عمده‌ای از عوارض احتمالی که ممکن است در این کار برای فرزند شما به وجود بیاید را برطرف کنید.

شما میتوانید برای مشاوره و ختنه فرزندان خود با هر یک از متخصصین اورولوژی ما ( دکتر علیرضا رضایی و یا دکتر محمد محسن مظلوم فرد )  در کلینیک اورولوژی یوروطب به صورت آنلاین با کلیک به روی ویزیت آنلاین و یا جهت کسب نوبت جهت مراجعه به مطب با کلیک به روی نوبت دهی آنلاین اقدام نمایید. لازم به ذکر است شما میتوانید برای مشاهده نمونه های ختنه انجام گرفته در کلینیک اورولوژی یوروطب به صفحه اینستاگرام یوروطب مراجعه نمایید.