کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

ناباروری مردان

متاسفانه با افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل افراد نسبت به فرزند آوری شانس ناباروری جامعه رو به افزایش میباشد.

با وجود اینکه فرزند آوری یک امر طبیعی و شایع بین زوج ها میباشد اما در این میان متاسفانه برخی از زوج ها باید مسیر دشواری را جهت عملی کردن این مهم بپیمایند.

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم و دانش و تکنولوژی امروزه مسیر فرزند آوری برای زوج های نابارور بسیار هموار گشته است .

تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر فراوانی در ناباروری مردان دارد چرا که اگر میزان اسپرم یک آقا کم باشد و یا از کیفیت لازم برخوردار نباشد مشکلات فراوانی در امر باروری برای زوجین ایجاد خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ناباروری مردان پیج اینستاگرام کلینیک اورولوژی یوروطب را دنبال نمایید

دسترسی سریع به مطالب

چند درصد از مردان جامعه نابارور هستند؟

ناباروری یکی از مشکلات شایع و گسترده در میان زوجینی است که خواستار فرزند آوری هستند؛ به طوری که تقریبا از هر 5 نفر آقا یک نفر مبتلا به مشکل ناباروری است تحقیقات نشان میدهد که از هر 20 مرد یک نفر به علت تولید اسپرم کم در هنگام انزال مبتلا به نوعی  از مشکلات نازایی هستند و از هر 100 نفر 1 نفر کلا قادر به تولید اسپرم نمیباشد.

از نظر میزان شیوع ناباروری در بین افراد جامعه صرف علل مردانه 25%, صرف علل زنانه 25% و 50% زوجین ممکن است همزمان دچار مشکلاتی باشند که باعث ناباروری در آنها شود.

افراد چه زمانی نابارور به حساب می آیند ؟

در صورتی که زوجین پس از یک سال مداوم رابطه جنسی منظم داشتن موفق به فرزند آوری نشوند به آنها نابارور اطلاق میشود.

البته این بازه زمانی میان زوجینی که دارای سابقه بیماری بوده و یا خانم هایی که بالاتر از 35سال سن دارند کوتاه تر در نظر گرفته میشود , به طوری که اگر این افراد در بازه زمانی 6تا 9 ماه موفق به فرزند آوری نشوند بحث ناباروری به آنها اطلاق میشود و پروسه درمان این عزیزان باید هرچه سریع تر آغاز گردد.

در نتیجه به مراجعین جوانی که دارای هیچگونه سابقه بیماری نبوده و بعد از 1یا 2 ماه پس از اقدام اولیه باروری آنها ناموفق بوده بحث نابارور اطلاق نمیشود و نیازی به بررسی های پیچیده یا انجام آزمایشات سنگین در این خصوص نمی باشد.

تشخیص ناباروری

معمولا ناباروری در آقایان علایم به خصوصی ندارد ؛ مقاربت، نعوظ و انزال بدون مشکل صورت می‌گیرد و مقدار و ظاهر اسپرم  هم معمولا  به چشم غیرمسلح  طبیعی به‌نظر می‌رسد. در چنین حالتی تنها راه تشخیص نازایی در مردان، آزمایشات پزشکی است.

تشخیص نازایی امر بسیار مهم و پیچیده ای در علم پزشکی به حساب می آید و حتما باید جهت بررسی این امر آقایان به متخصص اورولوژی مراجعه نموده و توصیه متخصصین کلینیک اورولوژی یوروطب در این خصوص این است که زوجین هم زمان از لحاظ باروری تحت معاینه و درمان قرار گیرند .

معاینه فیزیکی آلت تناسلی  در آقایان میتواند به تشخیص مشکلات هورمونی و واریکوسل که از عوامل ناباروری در آقایان هست کمک کند که این امر حتما باید توسط متخصص اورولوژی انجام شود.

همچنین آزمایش ها و تست های مختلفی به منظور تشخیص صحیح نازایی توسط متخصصین تجویز میگردد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد :

ناباروری مردان
➖ ارزیابی هورمون ها 

هورمون های متعددی از جمله تستسترون که محل تشکیل آنها مغز میباشد مسؤلیت کنترل تولید اسپرم را بر عهده دارند پس ارزیابی آنها میتواند به تشخیص پزشک کمک کند. البته بهتر است بدانید که 97% از مشکلات ناباروری، به‌ دلایلی  غیر از هورومون‌ها‌ مرتبط است.

➖ آزمایش اسپرم 

در این آزمایش که توصیه اکید بر انجام آن در یک مرکز ناباروری داریم به صورت خصوصی در یک اتاق از منی بیمار نمونه گیری انجام میشود و متخصصان شکل اسپرم ؛ تعداد ؛ حرکت و سایر متغیرها را ارزیابی خواهند کرد.

معمولا شانس باروری فرد به تعداد اسپرم ها بستگی دارد یعنی هرچه تعداد اسپرم فرد بیشتر باشد شانس باروری افزایش میابد،اما در این میان درصد کمی از افراد مشاهده شده اند که با تعداد اسپرم کم و غیر طبیعی موفق به باروری شده اند.

جالب است بدانید 15% از مردان نابارور دارای میزان اسپرم و منی طبیعی هستند.

 عدم وجود اسپرم در منی را بیماری آزواسپرم میگویند.این بیماری میتواند به دلایل مختلفی از جمله  انسداد لوله حامل اسپرم صورت گیرد.

➖ بیوپسی بیضه 

در صورتی که آزمایش اسپرم فرد نشان دهد که میزان اسپرم هیچ و یا خیلی کم است بیوبسی سوزنی بیضه میتواند به تشخیص اینکه آیا یک مرد قادر به تولید اسپرم سالم میباشد یا نه کمک کند.اگر بیضه دارای اسپرم فراوان باشد احتمال زیاد مشکل نازایی مربوط به موارد دیگر است.

➖ آزمایش ژنتیک 

یکی دیگر از روش های تشخیص ناباروری آزمایش ژنتیک است که از طریق آن میتوان مشکلات مرتبط با اسپرم‌ها را تشخیص داد.  در مورد زمان انجام آن حتما لازم است نظر پزشک متخصص اورولوژی را بدانید.

ناباروری مردان و دلایل آن

دلایل ناباروری مردان

علل مختلفی از جمله سوابق بیماری؛ مشکلات ژنتیکی؛ روش زندگی و عادت های روزمره آقایان میتواند بر توانایی باروری شان موثر باشد وشانس نابارور شدن را در آنها افزایش دهد که در ادامه با برخی از این عوامل آشنا خواهید شد:

اختلال در تولید اسپرم

یکی از دلایل مهم ناباروری در مردان اختلال در تولید اسپرم میباشد که میتواند به دلایل زیر ایجاد شود:

1️⃣ ابتلا به عارضه بیضه نزول نکرده (کریپتورکیدیسم)

در برخی از نوزادان پسر هنگام رشد جنینی ک یا هر دو بیضه موفق به خروج از شکم به داخل کیسه بیضه نمی شوند که به این امر بیضه نزول نکرده میگویند.

2️⃣ فتق بیضه

فتق یا هرنی ممکن است در پسرها مادرزادی باشد ؛ ار هر10نوزاد پسر یک نفر میتواند مبتلا به فتق مادرزادی باشد ؛ معمولاً در پسرها و به علت نقص در سیر نزولی بیضه ایجاد می‌شود که ممکن است همراه با هیدروسل نیز باشد.

3️⃣ مشکلات ژنتیکی 

  اختلالات ژنتیکی مانند سندرم کلاین فلتر، که در آن یک پسر با دو کروموزوم X و یک کروموزوم ) Y به جای یک کروموزوم X  و یک کروموزوم( Y  به دنیا می آید، این اختلال باعث رشد غیر طبیعی اندام تناسلی مردانه می شود. سایر سندرم های ژنتیکی مرتبط با ناباروری عبارتند از سیستیک فیبروزیس ، سندرم کالمن و سندرم Kartagener است.

4️⃣ انجام فعالیت هایی که باعث گرم شدن بیضه میشوند

دمای بالا تولید و عملکرد اسپرم را مختل میکند؛برخی از فعالیت ها مانند استفاده مکرر از سونا یا وان گرم میتواند به صورت موقت تعداد اسپرم را کاهش دهد.همچنین قرار دادن لپ تاپ روی پا باعث گرم شدن بیضه ها میشود.

5️⃣ سابقه شیمی درمانی و رادیوتراپی 

استفاده از داروهای ضد سرطان (شیمی درمانی ) و رادیو تراپی باعث ایجاد اختلال در تولید اسپرم و باروری مردان میشوند.

6️⃣ قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی صنعتی 

مواجهه مداوم با بنزن، تولوئن، زایلن، آفت کش ها، علف کش، حلال های آلی، مواد نقاشی و سرب منجر به کاهش تعداد اسپرم می شود.

انسداد لوله اسپرم

انسداد لوله منی می‌تواند در بیضه، لوله تخلیه بیضه، اپیدیدیم، وازدفرانس، نزدیک مجاری انزال و مجاری ادرار نیز رخ دهد. انسداد لوله منی میتواند به دلیل وازکتومی ؛ مشکلات مربوط  به پروستات؛ عفونت یا عدم وجود وازدفرنس ایجاد شود.

اختلالات هورمونی

مصرف نادرست از داروهای استروئیدهای آنابولیک که مورد استفاده بدن سازها میباشد  ؛میتواند باعث ایجاد اختلالات هورمونی در مردان شود که یکی از دلایل ناباروری به حساب می آید؛ همچنین بیمارانی که از بدو تولد مبتلا به هیپوفیز هستند هم میتوانند دچار  اختلالات هورمونی شده و این امر تاثیر بر باروری آنها داشته باشد.

مشکلات جنسی

عوامل ایجاد کننده مشکلات جنسی عبارت اند از:

1️⃣ زود انزالی 

اگر فردی پیش از شروع ارتباط جنسی (پیش از دخول ) و یا لحظاتی پس از دخول ( کمتر از 2 دقیقه ) به انزال برسد در این صورت میگوییم آن شخص دچار زود انزالی شده است؛متاسفانه بیماری زود انزالی یکی از دلایل مهم اختلاف بین زوجین میباشد که میبایست شخص مبتلا به این بیماری در اولین فرصت با مراجعه به متخصص اورولوژی روند درمان خود را به سرعت آغاز کند.

2️⃣ دیر انزالی

دیر انزالی میتواند به دلیل جراحی ها ؛ بیماری های مزمن ؛عوارض ناخواسته داروها و یا اضراب و افسردگی ایجاد شود که خوشبختانه قابل درمان میباشد.

3️⃣ عدم انزال 

عدم خروج منی یک اختلال مهم و قابل توجه در آقایان میباشد و در 1تا 4 درصد از آقایانی که دارای رابطه جنسی هستند دیده میشود . این بیماری مادام‌العمری یا اکتسابی می‌باشد و می‌تواند از علل ناباروری باشد.

4️⃣ اختلال نعوظ

یکی دیگر از دلایل اصلی و بسیار مهم مشکلات جنسی اختلال در نعوظ میباشد.

به بزرگ و سفت شدن آلت تناسلی در مردان نعوظ یا ارکشن (erection) گفته می‌شود. 

5️⃣ جراحی پروستات 

پروستات غده کوچکی است که بلافاصله زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادراری از وسط آن رد میشود ؛ در سنین میان سالی ( 50 سال به بعد ) غده پروستات شروع به بزرگ شدن میکند و در بعضی از موارد نیاز به جراحی میباشد.

6️⃣ سابقه بیماری های آمیزشی نظیر کلامیدیا یا سوزاک 

بیماری سوزاک  و یا بیماری عفونت  کلامیدیا از بیماری های شایع مقاربتی هستند و معمولا نواحی مرطوب و گرم بدن را درگیر می کنند که ممکن است تا مدتی هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشند اما معمولا با سورش ادرار و ایجاد ترشح خود را نشان میدهند.

7️⃣ آسیب اعصاب و نخاع 

اختلال عملکرد جنسی يکی از شايعترين عوارض ناشی از ضايعات طناب نخاعی است اما ميتواند به دنبال بيماريهای دژنراتيوو مادرزادی نيز ايجاد گردد. ضايعات طناب نخاعی بواسطه تاثير بر فاکتورهای فيزيولوژيکی (اختلال در سيستم عروقی – عصبی –اندوکرينی)و سايکولوژيکی (کاهش اعتماد به نفس و تغيير تصوير ذهنی نسبت به خود) ميتواند اثرات منفی بر عملکرد جنسی فرد داشته باشد.محل ، وسعت و شدت ضايعه بر ميزان اختلال در عملکرد جنسی موثر است. دو ناحيه L2-T10وS4-S2 در طناب نخاعی بيشترين اثر رابر روی عملکرد جنسی ميگذارند.

واریکوسل

بیماری واریکوسل یا همان واریس بیضه از بیماری های شایع در مردان است؛ واریکوسل ها بنا به شدت آنها درجات مختلفی دارند که شامل گرید 1؛2 و 3 میشود و اگر این بیماری در مراحل اولیه درمان نشود و به  گرید 2 یا 3 برسد میتواند باعث ایجاد مشکلات شدید از جمله ناباروری شود؛که برای رفع این مشکل بیماران اغلب مجبور به جراحی های ترمیمی میشوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله واریکوسل چیست را مطالعه نمایید

دلایل مهم ناباروری

همچنین برخی موارد زیر میتوانند تاثیر به سزایی در ناباروری داشته باشند پس جهت پیشگیری از این امر به موارد زیر دقت فرمایید:

✳️ مصرف دخانیات و مواد مخدر میتواند بسیار تاثیر منفی بر باروری افراد داشته باشد.

✳️ مصرف بیش از حد مشروبات الکلی نیز شانس باروری افراد را کاهش میدهد.

✳️ اضافه وزن زیاد از دیگر دلایل ایجاد اختلال در باروری به حساب می آید.

✳️ تغذیه نامناسب مثل مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب و فست فود میتوانند به میزان چشم گیری در امر باروری موثر باشد.

✳️ سن بالا یکی از دلایل مهم ناباروری است که متاسفانه با افزایش سن ازدواج بسیار شاهد این موضوع هستیم.

✳️ برخی ازمشاغل مانند نانوایی و شغل هایی که در آن فرد در معرض گرمای زیاد و مستقیم است هم میتوانند شانس ناباروری افراد را افرایش دهند چرا که بیضه ها از گرم شدن متنفر هستند و گرم شدن آنها عملکرد اسپرم را تحت تاثیر قرار میدهد.

مشاوره با متخصص ناباروری مردان

شما میتوانید برای مشاوره آنلاین با متخصصی ناباروری کلینیک اورولوژی یوروطب با کلیک به روی ( ویزیت آنلاین ) ، به صورت غیر حضوری سوالات خود را از متخصص ناباروری بپرسید و یا جهت کسب نوبت جهت مراجعه حضوری به روی نوبت دهی آنلاین متخصص ناباروری  کلیک نمایید.

ویدیو توضیحات ناباروری مردان

مشاهده این سری ویدیو که توسط فوق تخصص ناباروری دکتر مظلوم فرد تهیه شده است به شما پیشنهاد میگردد

اطلاعات تماس کلینیک تخصصی اورولوژی یوروطب
logo