کلینیک اورولوژی و ناباروری یوروطب

شماره تماس : ۸۸۵۶۳۲۴۲-۰۲۱

۱۹ ماده برای افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

یکی از مسائل مشترک میان زوجین، موضوع ناباروری بوده که علت آن نیز می تواند وجود مشکلی در مرد یا زن و یا هر دو فرد باشد. کمبود اسپرم را می توان اصلی ترین علت ناباروری در مردان محسوب کرد. بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی، برای باروری بایستی بالغ بر 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از مایع منی وجود داشته باشد و کمتر بودن اسپرم از این مقدار، امری غیر عادی است و می تواند سبب ایجاد مشکل ناباروری گردد. هدف ما از نگارش این مقاله، معرفی چندین ماده غذایی است که سبب افزایش تعداد و کیفیت اسپرم در مردان شده و می تواند برطرف کننده مشکل ناباروری باشد.

۱۹ ماده غذایی برای افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

درمان خانگی افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

رژیم غذایی مردان را می توان یکی از فاکتورهای مؤثر و اساسی در تعداد و کیفیت اسپرم آنها به شمار آورد که در صورت نامناسب بودن، امکان ایجاد مشکل کمبود اسپرم وجود خواهد داشت.

بهبود کیفیت اسپرم با پیروی از رژیم غذایی سالم که سرشار از آنتی اکسیدان باشد، امکان پذیر است و این رژیم قادر به حفاظت از تعداد بالای اسپرم و حیات آنها خواهد بود.

تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان

تخمه کدو از اسید آمینه های ضروری بدن، آنتی اکسیدان و فیتواسترول تشکیل شده است که سبب افزایش قدرت باروری در مردان خواهد شد. بر اساس پژوهش های صورت گرفته، تخمه کدو قادر به بالا بردن تحرک و زنده ماندن اسپرم، افزایش تعداد آن و سطح سرمی تستوسترون می باشد. امکان افزودن این ماده غذایی به شیرینی ها، غلات و سالاد به شکل ارگانیک و خام وجود دارد و یا اینکه می توانید اقدام به مصرف آن به عنوان میان وعده به صورت بو داده یا خام نمایید.

مصرف عدس

عدس حاوی مقادیر فراوانی از اسید فولیک بوده که وجود آن جهت باروری در مردان بسیار حیاتی است. بر طبق تحقیقات انجام شده، در صورتی که مردان با کمبود اسید فولیک مواجه شوند، ممکن است ناهنجاری های کروموزومی در اسپرم آنها افزایش یابد. بنابراین، خوردن روزانه عدس سبب بهبود باروری در مردان خواهد شد.

مصرف گوجه فرنگی

یکی از مواد غذایی سرشار از لیکوپن، گوجه فرنگی است که حاوی میزان فراوانی از آنتی اکسیدان بوده و می تواند بهبود فعالیت و ساختار اسپرم و افزایش حرکت آن را منجر شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، خوردن آب گوجه فرنگی به شکل منظم سبب افزایش تحرک اسپرم در مردان نابارور خواهد شد. علاوه بر آن، به منظور جذب بیشتر آنتی اکسیدان، اقدام به افزودن روغن زیتون به گوجه فرنگی فرآوری شده یا پخته نمایید.

خوردن انواع توت ها

انواع توت ها از قبیل توت فرنگی، زغال اخته و غیره از آنتی اکسیدان های قوی رزوراترول و کورستین و مواد ضد التهابی تشکیل شده اند. این مواد سبب بهبود تعداد اسپرم، کیفیت و تحرک آنها می گردد. شما می توانید از انواع توت ها به شکل روزانه استفاده کرده و یا اقدام به اضافه کردن آنها در ماست یا کیک کنید.

خوردن روزانه شکلات تلخ

شکلات تلخ از دیگر موادی محسوب می شود که تعداد اسپرم و حجم آن را افزایش داده و سرشار از اسید آمینه ال-آرژنین می باشد. علاوه بر آن، با داشتن مقادیر فراوان آنتی اکسیدان، قادر به محافظت از اسپرم ها در مقابل رادیکال های آزاد که تأثیر بسزایی بر کیفیت اسپرم دارند، می باشد. استفاده روزانه از شکلات تلخ، تعداد و کیفیت اسپرم را افزایش خواهد داد.

تخم مرغ منبع غنی پروتئین

تخم مرغ سرشار از ویتامین E و پروتئین است و ویتامین E تأثیر بسزایی در تحریک تولید سلول های اسپرم دارد. همچنین تخم مرغ سبب حفاظت اسپرم ها در مقابل صدمات رادیکال های آزاد شده و بهبود حرکت آنها را به دنبال خواهد داشت.

هویج ماده مغذی در افزایش تعداد اسپرم

هویج دارای مقادیر زیاد بتاکاروتن بوده و به عنوان یک اکسیدان قوی محسوب می گردد. این ماده غذایی کمک شایانی به حفظ اسپرم سالم با حفظ رادیکال های آزاد خواهد نمود. علاوه بر آن، آنتی اکسیدان می تواند تحرک اسپرم ها را سبب شده تا بتوانند خود را به تخمک برسانند.

انار، یک فاکتور مؤثر در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

نه تنها انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده بلکه می تواند بهبود کیفیت اسپرم و سطح تسترون را منجر شود و میل جنسی را افزایش دهد. بر طبق تحقیقات انجام شده، در موش ها با مصرف روزانه انار و به میزان 8 هفته، تعداد اسپرم ها افزایش یافته است.

افزایش تعداد و کیفیت اسپرم با خوردن سبزیجات تازه

اسید فولیک در سبزیجات با برگ سبز به میزان فراوانی یافت می شود که در باروری مردان تأثیر بسزایی دارد. علاوه بر آن، بر اساس تحقیقات انجام شده، کاهش اختلالات اسپرم با مصرف اسید فولیک به صورت روزانه اتفاق می افتد. از سبزیجات سبز برگ می توان کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز و غیره را نام برد.

داروی گیاهی جنسینگ

یکی از گیاهان دارویی در طب سنتی، جینسینگ می باشد. یک تحقیق صورت گرفته بر روی 66 مرد، تأثیر عصاره جینسینگ آسیایی را در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم و سطح هورمون تستوسترون نشان داده است. علاوه بر آن، این ماده گزینه مناسبی جهت درمان اختلال نعوظ به شمار می آید. امکان استفاده از این گیاه دارویی به صورت چای وجود دارد.

مصرف موز

موز قادر به تنظیم هورمون جنسی به علت داشتن یک آنزیم نادر به اسم بروملائین می باشد. علاوه بر آن، موز سبب افزایش توانایی تولید اسپرم و همچنین تقویت استقامت در مردان را به جهت داشتن ویتامین های A، B1 و C داراست.

افزایش تعداد اسپرم با مارچوبه

از دیگر مواد مغذی دیگر که سبب حفاظت اسپرم در برابر آسیب اکسیداتیو شده و سرشار از ویتامین C می باشد، مارچوبه است که افزایش تعداد و تحرک اسپرم را به دنبال دارد.

مواد غذایی سرشار از روی

روی قادر به حفاظت از اسپرم در برابر صدمات ناشی از رادیکال آزاد بوده و سبب تحریک میل جنسی با پیشگیری از تبدیل تستوسترون به استروژن خواهد شد. همچنین با افزایش سطح استروژن، میزان تحرک و تعداد اسپرم را زیاد می کند. از مواد غذایی سرشار از روی می توان به ماهی، گوشت قرمز، صدف و جو اشاره نمود.

مصرف روزانه گردو

یکی از منابع سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 گردو می باشد. مطابق با تحقیقات انجام شده، تحرک، حیات و مورفولوژی اسپرم در مردان 35-21 ساله با مصرف 70 گرم گردو در روز بهبود می یابد. همچنین می توانید به عنوان میان وعده از گردو استفاده کرده و یا آن را به سالاد خود اضافه نمایید.

استفاده از صدف ها

صدف ها سرشار از موادی همچون گلیکوژن و تائورین بوده و یک منبع غنی روی محسوب می شوند. این مواد مغذی سیستم تولید مثل را تحریک می کنند. بر طبق مطالعات صورت گرفته، عصاره صدف می تواند نقش مؤثری را در بهبود تولید اسپرم و همچنین پیشگیری از اختلالات باروری، ایفا نماید.

گوشت گاو، مؤثر در افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

با توجه به وجود 6.31 میلی گرم روی در 100 گرم از گوشت گاو فاقد چربی، می توان این منبع پروتئین را سرشار از روی دانست.

گیاه شنبلیله

یکی از گیاهان دارویی که می توان به کمک آن تعداد اندک اسپرم و پایین بودن میل جنسی را درمان نمود، شنبلیله است. بر اساس نتایج یک تحقیق، مصرف 12 هفته از عصاره شنبلیله می تواند سبب بهبود کیفیت اسپرم و افزایش تعداد آن شود

سیر سرشار از آلیسین

یکی از مواد فعال کننده تحریک گردش خون، سیر به شمار می رود که از مقادیر فراوان آلیسین تشکیل شده است. از این رو، این ماده سبب انتقال بیشتر جریان خون به اندام های جنسی شده و به حفاظت از اسپرم در برابر هر آسیبی می پردازد.

مصرف روغن زیتون راهی جهت افزایش تعداد و کیفیت اسپرم:

کیفیت اسپرم و تعداد آن با استفاده روزانه از روغن زیتون افزایش خواهد یافت. این روغن، کاهش سطح کلسترول خود را به دنبال داشته و از این رو، سبب اکسیژن رسانی بهتر به بیضه ها خواهد شد.

یادتان باشد که فهرست ارائه شده فوق، یک رژیم جامع به حساب نمی آید. سایر مواد غذایی که اسپرم سالم را در بیضه ها تولید می کنند، عبارتند از: ویتامین A، روی، ویتامین C، B12 و فولات